Jajka zdrowe czy niezdrowe? Przepis na jajka w szynce parmeńskiej
Jajka zdrowe czy niezdrowe? Przepis na jajka w szynce parmeńskiej

Jajka zdrowe czy niezdrowe? I co z tym cholesterolem?

Jajka zdrowe czy niezdrowe? No właśnie jeść często czy się ograniczać? Kiedyś zastanawiałam się czy nie powinnam ograniczać spożywanej ilości jajek. Mimo, że nie jem ich jakoś bardzo dużo, ale zależało mi by wiedzieć czy mogę jeść je z czystym sumieniem. Stosunek do jajek zmienia się co kilkanaście lat więc postanowiłam trochę zgłębić temat, szczególnie, że okres świąteczny sprzyja jajkożercom 🙂

Minusy:

  • Podnoszą ilość cholesterolu we krwi. Okazuje się, że ten cholesterol wcale nie jest taki straszny jak go przedstawiają. Ostatnie publikacje specjalistów do spraw żywienia pokazują, że cholesterol egzogenny czyli przyjmowany z jedzeniem w bardzo niewielkim stopniu przyczynia się do zwiększenia „złego cholesterolu” (LDL). Znacznie większy wpływ ma na to nasz styl życia (brak ruchu, palenie, alkohol, nasycone kwasy tłuszczowe np. w mięsie, wysokie ciśnienie, a także tłuszcze utwardzone, szczególnie w towarzystwie cukru) 
  • Uczulają. Realnie zalecenia nie spożywania jajek dotyczą dzieci poniżej roku. 
  • Mogą pogłębiać problemy autoimmunologiczne. Lizozym zawarty w białku może oddziaływać z innymi białkami i uszkadzać jelita.. Warto więc wyłączyć z diety białko jeśli macie jakąś chorobę AI.

Plusy:

  • Dobrze przyswajalne białko. 1 jajko ok. 50 g ma ok. 6,5 g białka
  • Bogate źródło witamin i minerałów. Witaminy: A, D, E, K, beta-karoten oraz witaminy z grupy B (w tym B12). Minerały: potas, wapń, fosfor, magnez, cynk i miedź
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe. Jednonienasycone oraz wielonienasycone (omega3 i omega6). To one przeważają, a wspomina się tylko o tych złych, których jest zacznie mniej.
  • Chronią przed miażdżycą. To działanie związane jest z zawartością lecytyny, która trochę równoważy wcześniej wspomniany cholesterol. 
  • Korzystnie wpływają na wzrok dzięki luteinie.

Jak dla mnie jest znacznie więcej plusów i już zacieram rączki przed Wielkanocą. Ale jak zwykle do wszystkiego trzeba podchodzić z umiarem, bo wiadomo, że pochłanianie czegokolwiek tonami to niezbyt dobry pomysł.

Poniżej przepis na jajka w szynce parmeńskiej – w sam raz na śniadanie Wielkanocne.

Składniki na 6 porcji:

  • 6 jajek (wyjętych z lodówki 15 minut przed gotowaniem)
  • 6 plastrów szynki parmeńskiej
  • 2,5 łyżki majonezu
  • 2,5 łyżeczki musztardy
  • natka pietruszki lub kolendra
  • sól, pieprz

Jajka wkładamy do wrzącej wody i gotujemy na twardo ok 7,5 min. Uwaga, czas gotowania jajek liczymy od zagotowania się wody. Jajka studzimy w zimnej wodzie i po kilku minutach obieramy ze skorupki. 

Odcinamy mały plasterek białka na jednym końcu, tak żebyśmy mogli postawić je pionowo. Następnie z drugiego końca ścinamy ok. 1/3 jajka i wyciągamy łyżeczką jeszcze trochę żółtka, ile się da byle nie uszkodzić białka. Można zostawić trochę żółtka do dekoracji. Resztę ściętych jajek oraz wyciągnięte żółtka rozdrabniamy w miseczce. Dodajemy 1,5 łyżki majonezu, sól, pieprz oraz musztardę i mieszamy. Powstałą pastą jajeczną nadziewamy białka.

Na desce rozkradamy plastry szynki parmeńskiej i składamy je wzdłużna pół. Układamy na nich jajka i zawijamy w szynkę. Stawiamy je na przyciętej, dolnej części i posypujemy resztą żółtka. Dekorujemy resztą majonezu i natką pietruszki. 

*Polecam także instrukcję jak i ile gotować jajka np. w koszulce.

Jajka zdrowe czy niezdrowe? Przepis na jajka w szynce parmeńskiej
Jajka zdrowe czy niezdrowe? Przepis na jajka w szynce parmeńskiej
Jajka zdrowe czy niezdrowe? Przepis na jajka w szynce parmeńskiej
Jajka zdrowe czy niezdrowe? Przepis na jajka w szynce parmeńskiej
(Visited 55 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz